
Maria Sławek
Gra solo, kameralnie, uczy, jest kuratorką i pomysłodawczynią wielu wydarzeń artystycznych, współzałożycielką i prezeską Instytutu Mieczysława Wajnberga, doktorką habilitowaną sztuki. Urodziła się i wychowała w Gdańsku, studiowała i wykłada w Krakowie, mieszka i działa w Warszawie. Występuje zarówno na dużych scenach filharmonicznych, jak i w małych podwórkach, księgarniach i pracowniach artystycznych.
Poza graniem na skrzypcach, zajmuje się historią muzyki żydowskiej, współpracuje naukowo Muzeum POLIN i Żydowskim Instytutem Historycznym. Prowadzi także autorskie zajęcia „Historii muzyki żydowskiej“ w ramach Podyplomowych Studiów Polsko–Żydowskich w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.
Jako solistka występowała z większością polskich orkiestr symfonicznych. Koncertowała m.in. w Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Niemczech, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie, w Rumunii, Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych.
Od 2011 roku gra, bada, nagrywa i popularyzuje twórczość Mieczysława Wajnberga. W 2020 roku wraz z Anią Karpowicz powołała fundację Instytut Mieczysława Wajnberga. Posiada w repertuarze większość jego dzieł przeznaczonych na skrzypce z orkiestrą i z fortepianem.
W 2024 roku w wytwórni Orphée Classics ukazał się jej nowy album zatytułowany “TIKTIN”, który nagrała wraz z Lutosławski Quartet i kontrabasistą Tomaszem Januchtą podczas koncertu w Wielkiej Synagodze w Tykocinie. Na płycie znalazły się utwory Andrzeja Panufnika, Jana Sebastiana Bacha i Mieczysława Wajnberga. „TIKTIN” to − po sonatach Mieczysława Wajnberga nagranych z Piotrem Różańskim i albumie „Rejoice” z Marcinem Zdunikiem – jej trzecia autorska płyta.
Maria Sławek była artystką-rezydentką Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m. st. Warszawy. Uczy studentów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest także pomysłodawczynią i kuratorką serii mikro-koncertów w przestrzeniach warszawskich historycznych pracowni artystycznych.
Gra na skrzypcach R.& M. Millant (Paryż, 1961).

